12.04.2024 г.
Като работодател в България, е важно да разберете всички задължения, които имате по отношение на осигуровките и данъците. Спазването на тези задължения не само осигурява законосъобразност на бизнеса, но и гарантира, че вашите служители получават всички предвидени от закона социални осигуровки и права. В тази статия ще разгледаме основните задължения на работодателя в България по отношение на осигуровките и данъците, както и актуалните ставки и изисквания, които трябва да се спазват.
Осигуровки
Работодателят има задължение да осигурява своите служители за социално осигуряване, здравно осигуряване и допълнително задължително пенсионно осигуряване. Тези осигуровки се изчисляват върху брутното възнаграждение на служителите и се удържат автоматично от работодателя при изплащане на заплатите.
Социалното осигуряване включва осигуровки за фондовете "Пенсии", "Общо заболяване и майчинство", "Безработица" и "Трудова злополука и професионална болест". Тези фондове покриват различни социални рискове като пенсиониране, болест, майчинство, безработица и професионални заболявания. За 2024 г. общата ставка за социално осигуряване, която се внася от работодателя и служителя, е около 24.7% от брутното възнаграждение. Тази ставка се разпределя между работодателя и служителя, като работодателят внася около 14.12%, а служителят - 10.58%.
Здравното осигуряване е задължително за всички лица, работещи в България. То осигурява достъп до медицински услуги и покрива разходите за лечение. Ставката за здравно осигуряване е 8% от брутното възнаграждение, като тя се разпределя по равно между работодателя и служителя - по 4% за всяка страна.
Допълнителното задължително пенсионно осигуряване е част от осигурителната система в България и има за цел да осигури допълнителна пенсия на служителите. То е задължително за лицата, родени след 31 декември 1959 г., и е в размер на 5% от брутното възнаграждение. Тази ставка също се разделя по равно между работодателя и служителя - по 2.5% за всяка страна.
Освен тези осигуровки, работодателят е задължен да прави месечни осигурителни декларации пред Националната агенция за приходите (НАП). Тези декларации включват информация за осигурените лица, размерите на осигурителния доход и внесените осигуровки. Работодателят трябва да подаде тези декларации до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят осигуровките.
Данъци
Работодателите в България също имат задължения по отношение на данъците, които се удържат и внасят за сметка на служителите. Основният данък, който работодателите удържат от служителите, е данъкът върху доходите на физическите лица (ДОД). Този данък се изчислява върху брутното възнаграждение на служителя, намалено с осигуровките за сметка на служителя.
Ставката на ДОД в България е фиксирана на 10% от облагаемия доход. Това означава, че след като се удържат осигуровките за сметка на служителя, оставащата сума се облага с 10% данък, който се удържа от работодателя и се внася в бюджета. Работодателят има задължение да изчислява, удържа и внася този данък всеки месец при изплащане на заплатите.
В допълнение към ДОД, работодателите трябва да подават месечни декларации за внесените данъци пред НАП. Тези декларации съдържат информация за удържаните данъци за всеки служител и трябва да бъдат подадени до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данъците.
Други задължения на работодателя
Освен осигуровките и данъците, работодателите в България имат и други задължения, свързани със социалната защита и трудовите права на служителите. Това включва задължението да водят трудови книжки на служителите, да предоставят копия от трудовите договори на работниците и да осигуряват работно време и условия на труд, които съответстват на изискванията на Кодекса на труда.
Работодателите също трябва да съхраняват документи, свързани с осигуровките и данъците, като например ведомости за заплати, осигурителни декларации и други, за период от 5 години. Това е необходимо, за да се осигури възможност за проверки от страна на НАП и други контролни органи.
Спазването на всички тези задължения е от съществено значение за работодателите, за да избегнат санкции и глоби от държавните органи. Неспазването на законовите изисквания може да доведе до значителни финансови загуби и правни проблеми за фирмата.
В заключение, работодателите в България имат редица задължения по отношение на осигуровките и данъците, които трябва да спазват. Те включват изчисляване, удържане и внасяне на социални и здравни осигуровки, данък върху доходите на физическите лица, както и подаване на месечни декларации пред НАП. Спазването на тези задължения е ключово за осигуряване на законосъобразността на бизнеса и за гарантиране на правата и социалната защита на служителите.